1. Dashboard

Home

#1. Dashboard

Het dasboard in IRIS is een zelf in te richten overzicht dat inzicht geeft in de status van de verschillende meldingsoorten. De inrichting is persoonlijk, wat betekent dat een gebruiker altijd de voor hem of haar relevante informatie ziet door middel van de widgets.

#1.1 Widget: Meldingsoorten

De verschillende meldingsoorten worden onder elkaar getoond, waar het getal naast de titel direct weergeeft hoeveel er van de ingeschoten meldingsoort in het systeem zijn verwerkt. De titel en de aanduiding van aantal meldingen per meldingsoort zijn aanklikbaar. Wanneer men hierop klikt, zullen alle meldingen in lijstvorm worden getoond, ongeacht de status hiervan.

Een meldingsoort wordt gekoppeld aan een routing [9.5.1 Routing en statussen], zo kunnen men zien in welke status de melding verkeerd; is de melding nieuw of is de melding al opgepakt? De getallen in de regel per status geven inzicht in het aantal meldingen per status (blauw), het aantal meldingen binnen de gestelde deadline (groen), het aantal meldingen dat de deadline nadert (geel) en het aantal meldingen waar de deadline is verstreken (rood).

Alle meldingsoorten zijn zelf te definiëren [9.4.1 Meldingsoorten en specificaties], waar tevens de volgorde van getoonde meldingen in het dashboard is te bepalen.

#1.1 Widget: Meldingseigenaren

Meldingseigenaren zijn verantwoordelijk voor de juiste afronding van de melding. Om te monitoren hoeveel openstaande meldingen zij hebben, gebruikt men de widget “Meldingseigenaren”. Hier worden de verschillende meldingseigenaren getoond, het aantal meldingen waarvoor zij verantwoordelijk zijn, verdeeld over de status hiervan, aangegeven in kleur: het aantal meldingen binnen de gestelde deadline (groen), het aantal meldingen dat de deadline nadert, ook wel kritische meldingen genoemd (geel) en het aantal meldingen waar de deadline is verstreken (rood). De kleuren per meldingseigenaar zijn aanklikbaar. Wanneer men een status selecteert, worden de meldingen in lijstweergave getoond.

#1.3 Stuur herinnering

Om meldingseigenaren te herinneren aan hun kritische of overtijd meldingen bestaat de functionaliteit “Stuur herinnering”, waar de button rechtsboven in de widget is geplaatst.

  1. Herinnering sturen

  2. Klik op “Stuur herinnering”

  3. Selecteer voor welke status de herinnering bedoeld is

  4. Selecteer of de herinnering afhankelijk moet zijn van het “Overzicht”

  5. Selecteer of de herinnering voor specifieke personen is bedoeld

  6. Selecteer specifieke personages

#1.4 Widget: Actienemers

Taaknemers zijn verantwoordelijk voor de juiste afronding van taken, welke binnen de melding vallen. Om te monitoren hoeveel taken zij open hebben staan, gebruikt men de widget “Actienemers”. Hier worden, vergelijkbaar als bij de widget “Meldingseigenaren” de taken per actienemer verdeeld over de drie verschillende kleuren; groen, geel en rood. De kleuren per actienemer zijn aanklikbaar, wanneer men een status selecteert, worden de meldingen waar de taken onder vallen in lijstweergave getoond.

#1.5 Widget: Takenlijst

Direct inzicht hebben in de taken van alle actie nemers of alleen persoonlijke taken? Gebruik dan de widget “Takenlijst”. De weergave wordt bepaald door de drie buttons linksboven in de widget. Gebruikers kunnen hier kiezen om alle taken, alleen persoonlijke taken, alleen open taken of open en gesloten taken te tonen. Ze kunnen ook beslissen of er een ruim overzicht wordt getoond of wordt gekozen voor de compacte weergave.

#1.6 Widget: Ongelezen berichten

Communicatie rondom een melding wordt binnen de melding gehouden. Afhankelijk van ingestelde notificaties ([9.5.1 Notificaties] krijgt men notificaties van de berichten. Deze worden verzameld in de widget “Ongelezen berichten”. Is er een bericht verstuurd, krijgt de ontvanger dit te zien bij “Ongelezen berichten”. Wanneer de ontvanger klikt op het ontvangen bericht, wordt deze direct doorgestuurd naar de melding waar het bericht is geplaatst en kan hij of zij hier direct op reageren.

#1.7 Widget: Activiteitenstroom

De widget “Activiteitenstroom” is een handige functionaliteit om te monitoren wat er allemaal is gebeurd binnen het systeem. Afhankelijk van de instellingen [9.5.3 Activiteiten stroom notificaties] kunnen gebruikers hier o.a. zien of er een document is toegevoegd, er een taak is toegewezen of dat er een melding status is aangepast.

Widgets in- of uitschakelen en beeldverdeling

Het dashboard is een persoonlijk overzicht. Om deze te personaliseren, kan rechts boven in het scherm, het dashboard worden aangepast. Hier stelt een gebruiker zijn eigen overzicht samen door de widgets te plaatsen op het dashboard naar persoonlijke voorkeur. Tevens kan hier worden gekozen om een widget in of uit te schakelen. De schermopbouw kan hier ook worden gewijzigd, zodat de verdeling over het beeld in verschillende delen is opgebouwd.

Widgets kunnen op dezelfde positie worden geplaatst op het dashboard, er wordt dan gebruik gemaakt van een tabblad structuur.

#1.8 Views

Om het dashboard te segmenteren per persoonlijke voorkeur, is er een mogelijkheid om een view te genereren. Voor het aanmaken hiervan zie [4. Meldingsoverzicht]